Σε συνέχεια της κινητοποίησης της 1ης Ιουνίου 2007 γίνεται συλλογή υπογραφών στο e-petition-site Gia tin Ygeia gopetition.com, όπου μπορούν να συμμετάσχουν όλοι. Τελικοί αποδέκτες της συλλογής υπογραφών είναι ο Υπουργός Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, οι Υπουργοί και Βουλευτές μας, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και η Ευρωπαϊκή Κομισσιόν.

23 Απρ 2007

Υδρογονοκινούμενο αεροπλάνο.

Το χαρακτηριστικό του είναι ότι ως καύσιμο θα χρησιμοποιεί ενεργειακές κυψέλες.

Ένα νέο επαναστατικό αεροσκάφος ετοιμάζεται να δοκιμάσει σύντομα στην Ισπανία η εταιρεία Μπόινγκ. Το νέο μικρό αεροπλάνο εκ πρώτης όψεως δείχνει ταπεινό, αλλά αυτό που το καθιστά διαφορετικό είναι το καύσιμο που χρησιμοποιεί: ενεργειακές κυψέλες. Η Μπόινγκ άρχισε να αναπτύσσει το αεροπλάνο το 2003 με στόχο να αντικαταστήσει τα ορυκτά καύσιμα με ένα νέο καύσιμο που να είναι οικονομικότερο και φιλικότερο προς το περιβάλλον. Η τεχνολογία των ενεργειακών κυψελών πιθανώς να είναι η εναλλακτική λύση.

Ισχυρές πιέσεις

Πρόσφατα οι κατασκευαστές αεροσκαφών άρχισαν να δέχονται και αυτοί ισχυρές πιέσεις, όπως και οι αυτοκινητοβιομηχανίες, εξαιτίας των αερίων του θερμοκηπίου που εκλύουν τα αεροσκάφη κατά την πτήση τους. Οι ενεργειακές κυψέλες παράγουν ηλεκτρική ενέργεια μέσω μιας ηλεκτροχημικής αντίδρασης κατά την οποία ενώνονται οξυγόνο από τον αέρα και ένα καύσιμο, συνήθως υδρογόνο.

Νερό ως απόβλητο

Το μοναδικό απόβλητο αυτής της διαδικασίας είναι νερό και όχι τα καυσαέρια που παράγονται κατά την καύση ορυκτών καυσίμων από παραδοσιακούς κινητήρες εσωτερικής καύσης. Επιπλέον, οι ηλεκτροκινητήρες που χρησιμοποιούνται είναι πολύ λιγότερο θορυβώδεις από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Τα πρόσφατα χρόνια έχουν αναπτυχθεί αρκετοί διαφορετικοί τύποι ενεργειακών κυψελών ανάλογα με τη χρήση για την οποία προορίζονται, από την παραγωγή ενέργειας μέχρι την κίνηση αυτοκινήτων. Στην περίπτωση των ενεργειακών κυψελών, το υδρογόνο που χρησιμοποιούν για καύσιμο μπορεί να εξαχθεί εύκολα από ορυκτά καύσιμα όπως το φυσικό αέριο ή το πετρέλαιο. Αυτή η διαδικασία μπορεί να γίνει είτε επάνω στο όχημα ή το σκάφος μέσω ενός επεξεργαστή που είναι συνδεδεμένος με τις ενεργειακές κυψέλες, είτε σε ένα διυλιστήριο ή χημικό εργοστάσιο και στη συνέχεια να αποθηκευτεί το υδρογόνο.

Από περιβαλλοντική άποψη το καλύτερο θα ήταν να παραχθεί υδρογόνο από ανανεώσιμες πηγές, όπως η αιολική ή η ηλιακή ενέργεια, προκειμένου να έχουμε μια εντελώς «πράσινη» πηγή ενέργειας χωρίς καθόλου εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου.

Το Dimona Glider χρησιμοποιεί μια ενεργειακή κυψέλη που ονομάζεται Μεμβράνη Ανταλλαγής Πρωτονίων (Proton Exchange Membrane) και η οποία είναι συνδεδεμένη με μια μπαταρία λιθίου.

Οι ενεργειακές κυψέλες PEM λειτουργούν σε σχετικά χαμηλή θερμοκρασία, άρα φτάνουν γρήγορα στην επιθυμητή θερμοκρασία λειτουργίας.


Οικονομικότερες

Επιπλέον καταλαμβάνουν μικρό χώρο, ανταποκρίνονται τάχιστα στα αιτήματα για παροχή ισχύος και είναι δύο φορές οικονομικότερες από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Στόχος των πρώτων δοκιμαστικών πτήσεων είναι να αποδειχθεί ότι οι ενεργειακές κυψέλες μπορούν να παράσχουν ικανοποιητική ισχύ ώστε ένα μικρό αεροπλάνο να μπορεί να πετάξει με ταχύτητα 100 χλμ/ώρα. Πάντως, το αεροσκάφος θα χρησιμοποιήσει τις μπαταρίες λιθίου για επιπλέον ενέργεια κατά την απογείωση και την προσγείωση.

Στόχος τα καθαρά αεροπλάνα

Τελικός στόχος της Μπόινγκ είναι η κατασκευή ενεργειακών κυψελών ικανών να κινήσουν μεγάλα εμπορικά και επιβατηγά αεροσκάφη. Εφόσον η εξέλιξη των ενεργειακών κυψελών προχωρήσει ικανοποιητικά θα μπορούσε να περιμένει κανείς ότι σε δέκα με είκοσι χρόνια θα πετάμε με αεροπλάνα που θα χρησιμοποιούν τη νέα τεχνολογία και δεν θα ρυπαίνουν σχεδόν καθόλου.

Πηγή: Εφημερίδα ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

2 Σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

ante na doume!

Ανώνυμος είπε...

πολύ ενδιαφέρον... αλλά μάλλον θα υποχρεωθούν να τα εφαρμόσουν όλα αυτά, αν θέλουν να υπάρχει πλανήτης που θα συνεχίσει να τους δίνει το Μάνα τ' Ουρανού.